Lundabo: Kan du inte berätta lite om mig? ;) Du vet vem jag är. Kram!

Svar: Hahah självklart kan jag berätta lite om dig Sofia! Det här är alltså en av mina bästa vänner, Sofia. Hon bor och pluggar i Lund för tillfället och jag saknar henne i massor. Tack och lov för Skype! Vi har känt varandra sedan vi började ha tyska tillsammans i 7:an och har hängt ihop sedan dess. Vi älskar båda skidåkning och det händer att vi spelar golf tillsammans om somrarna. (Jag spelar aningen mer än Sofia) Vi har suttit ett x antal gånger framför tv med Harry Potter filmerna rullande på skärmen och vi har sätt många filmer i biosalongsmörkret. Vi kan verkligen prata om allt och förstår varandra! Man får leta efter en bättre vän! Megakramar till dig Sofia! <3

 

 

Vilken fin blogg du har!! Kan du inte berätta lite om vad du använder för kamera och vad du helst fotar för något, natur eller människor? finns det något tips du kan ge till en nybörjarfotograf?

Svar: Tack, vad glad jag blir! :) Jag använder mig av min trogna följeslagare Canon 60D, som har hängt med runt halsen sedan julen 2010. Jag skulle nog säga att jag gillar att fotografera action, alltså när det händer saker och jag fryser ögonblicket med ett klick. Den typ av action jag har fotat mest är skidåkning, fotboll och innebandy. Det är svårt att fotografera saker som rör på sig, men jag antar att det är utmaningen som fascinerar mig. Annars har jag börjat fastna mer och mer för att fotografera människor, speciellt när det blir spontant och äkta. Naturfotografering var det jag fastnade för till en början och jag fotar fortfarande mycket miljöer och natur, särskilt när jag reser. Det tips jag kan ge till nybörjare är att utforska er kamera och lär er alla inställningar, samtidigt som ni fotograferar allt mellan himmel och jord. Det är på det sättet man hittar sina favoritmotiv och börjar nischa sig som fotograf. Hoppas det var svar på frågan!

Vad är din favoritmat?

Svar: Hum, favoritmat… Jag måste nog säga att min favoritmat är grillat kött eller kyckling om sommaren med fräscha sallader och klyftpotatis. Beasåsen får vi inte glömma! 

Vilken är din favoritaffär där du köper de flesta av dina kläder?

Svar: Oj, favoritaffär… Jag tror inte jag har någon favoritaffär, men jag handlar de flesta av mina kläder på MQ, VERO MODA, Ginatricot och Bik bok bland annat. Det händer att jag shoppar på lite alla möjliga ställen när jag kommer till någon storstad. Växjö är ju inte så stort precis…

Vad är dina framtidsplaner de kommande 5 åren? :)

Svar: Hehe, skulle inte kunna påstå att jag har planerat de kommande 5 åren in i minsta detalj… Det jag vet är dock att i juni åker jag till USA i två veckor och efter det tio dagar till Frankrike. Resten av sommaren kommer jag jobba och även en del i höst hoppas jag… Österrike lockar till vintern och skidåkningen kommer förhoppningsvis bli en del av min vardag under vintersäsongen 15/16. Resterande av min framtid är som en dörr på vid gavel, drömmar finns det massor av samtidigt som verkligheten finns i bakhuvudet. Inom de närmaste 5 åren kommer jag förhoppningsvis ha börjat plugga på något universitet, men vem vet i vilken del av världen det blir. 

Vad är ditt dröm-fotouppdrag?

Svar: Det var knepigt! En dröm jag har är att få fotografera det avgörande ögonblicket i US Masters, British Open eller Ryder Cup. För er som inte är så insatta handlar det om de största golftävlingarna för herrar som spelas. Det hade varit så mäktigt! Först den spända tystnaden inför den avgörande putten och sedan vrål och hurrarop när bollen sakta rullar i hål. Fånga allt detta i en enda bild hade varit så häftigt! 

En annan dröm är att få fotografera skidåkare i mäktiga miljöer i Alperna eller någon annan del av världens alla skidparadis. Surfing på turkosblå perfekta vågor vid en paradisstrand någon stans på andra sidan jordklotet hade inte heller varit fel… Min dröm är nog att få föreviga de där magiska ögonblicken som knappt går att förstå att man får uppleva.  

Hur ser dina sommarplaner ut mer exakt? Kommer du hinna spela golf i USA? :)

Svar: Jag skrev tidigare att jag åker till USA i juni. USA!!! Jag har fortfarande inte förstått det! Att jag sedan ska få åka till Paris i Frankrike samma sommar är ju helt underbart. Två punkter på min bucket-list liksom! Resterande delen av sommaren kommer jag att jobba. Det kommer såklart att finns tid till att spela golf, det tar jag mig alltid tid till. Det blir dock ingen golf i USA. Där är schemat redan fullspäckat och det blir bara en massa fotografering.

 

 

När drar golfsäsongen igång? Och hur många gånger i veckan tränar du då?

Svar:Golfsäsongen tar aldrig slut! ;) Hahah jag tränar faktiskt året om. Dock står jag och slår i en lada mot en vägg med ett nät framför under vintern, men det är här man gör alla tekniska ändringar i svingen och finslipar allt. Själva säsongen utomhus har väl precis dragit igång och banan, Växjö GK, öppnar faktiskt i helgen. Det kan variera väldigt mycket när utomhussäsongen drar igång beroende på hur lång vintern är. När det är sommarsäsong så har jag två schemalagda träningar i veckan, men tränar oftast mer utöver det på egen hand. Golf är en väldigt tidskrävande sport och det krävs måååånga timmars nötande för att verkligen bli duktig. 

 

 

Hej! Jätte fin blogg du har! Vad använder du för kamera och när startade ditt fotointresse? :)

Svar: Tack så mycket! Jag använder en Canon 60D som jag skrev tidigare. Mitt fotointresse startade egentligen när jag var aktiv på stallet.se och ville ha fina bilder på djur till mitt ”stall”… Det var tider det! Dock drog intresset igång på riktigt när jag fick min första systemkamera Canon 1000D julen 2008. Sedan dess har kameran hängt med vid alla möjliga tillfällen och på alla mina utomlands-resor. Intresset bara växer med tiden och jag känner att jag bara utvecklas mer och mer. Framtiden är något jag verkligen ser fram emot!

Hur ser dina framtidsplaner ut? Jobba eller plugga vidare?

Svar: Mina framtidsplaner är inte helt klara än, men USA, Frankrike och en del jobb är i alla fall planerat under kommande halvår. Sedan har jag mina tankar och funderingar om vad jag vill göra med min framtid. Plugga vidare är inte något alternativ inom det närmsta året, jag måste få reda ut vad det är jag vill göra med mitt liv. Funderingar och drömmar har jag och vi får se vart vägarna leder. Fotografering, digitalt skapande och marknadsföring är områden jag är intresserad av i varje fall och vi får se om jag fastnar för något av detta lite extra i framtiden. 

Kan du inte berätta hur en vanlig dag ser ut för dig numera? Med jobb och fritid? :)

Svar: En vanlig dag för mig nu mera ser ut som följande om jag jobbar: Jag stiger upp, äter frukost, klär på mig och fixar iordning mig och kör bil eller tar bussen till jobbet. Vi öppnar outdoorbutiken där jag jobbar kl.10.00. Det som händer under en vanlig dag på jobbet kan vara allt från att hjälpa kunder till att pack upp varor och hänga om i butiken. Det finns att göra hela tiden! Vi stänger kl.18.00 på vardagar. Efter det tar jag mig hem och försöker träna på moves&motivations om det är några pass som börjar ca 19.00. På kvällen försöker jag blogga, kolla på någon serie, laga mat eller bara läsa i en bok innan jag går och lägger mig mellan 22.00 - 23.00. Där har ni väl en vanlig dag i mitt liv. När jag är ledig så försöker jag komma ut och gå en runda, fota lite, träna golf och uträtta olika ärenden.

Har förstått att du ska till USA i sommar, vad innebär den resan? Hur länge kommer du vara iväg?

Svar: JA, Jag ska till USA i sommar och jag är sååååå taggad! Själva resan anordnas av foto-resor.se och går av stapeln 13-27 juni. Jag kommer alltså att var iväg i ca två veckor och får fotografera hur mycket jag vill. Resan är utformad som en roadtrip och börjar i LA och fortsätter till Phoenix, Route 66, Grand Canyon, Las Vegas, Death Valley, Yosemite National Park, San Fransisco och tillbaka mot LA längs med Highway 1. Under resans gång kommer vi att ha olika lektioner inom fotografering och få uppgifter som vi sedan får feedback på. Dessutom kommer jag att få lära känna massa nya människor med samma intresse som jag! 

Vad är din största rädsla?

Svar: Detta var en svår fråga! Det finns många saker jag är rädd för och måste jobba med. Dock tror jag att min största rädsla är att släppa in någon nära inpå och riskera att bli sårad. Det förklarar ju varför jag aldrig har haft ett seriöst förhållande med någon eller varit riktigt kär. Det är svårt att bara vara spontan och ta saker som de kommer när man är en kontrollfreak som jag är. Jag har verkligen mycket jag behöver jobba med i den här frågan, men jag gör vad jag kan och jag har accepterat att sånna saker tar tid. Det finns alltid en rädsla att misslyckas och att inte vara älskad. Dock har jag fina vänner som alltid finns där för mig och just nu är det allt som betyder något. Jag tycker inte synd om mig själv! Kärleken kommer när man som minst anar det och den kan slå till på ett ögonblick. 

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress