… var det bästa jag någonsin kunde ha gjort! Efter att länge ha drömt om att faktiskt våga åka iväg och bo på en skidort en hel vinter, vågade jag i höstas verkligen ta steget och förverkliga en av mina drömmar. Tankarna började snurra redan för ett år sedan och det ledde till att jag beslöt mig för att faktiskt åka iväg. Det räcker långt med att man bara bestämmer sig för att man verkligen ska genomföra något, men det är många saker man behöver tänka på under resans gång. Vart ska jag bo? Behöver jag arbeta för att få ekonomin att gå runt? Är det bara att flytta utomlands hur som helst? Försäkringar? Valuta? Ort? Det är många frågor som dyker upp både innan man har gett sig iväg och under resans gång. För att göra det enklare för er läsare där ute tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter från min säsong i Bad Gastein.

 _____________________________________________________________________________________________________

ORT
Vart ska man åka? Sverige, Norge, Canada, Frankrike, Italien eller kanske Österrike? Det finns som sagt ett par länder att välja mellan och då ska vi inte tala om skidorter. För mig var dock valet av land ganska enkelt. Jag ville hålla igång min tyska och även lära mig att prata mer flytande, valet blev därför Österrike. Nästa steg var att välja vilken skidort man skulle spendera hela vintern på. Här blev det svårare… St Anton, Schladming, Obertauern Bad Gastein, Saalbach och så många fler orter fanns det ju att välja mellan. För min del blev det till slut Bad Gastein. När det kommer till att välja ort så skulle jag rekommendera att först och främst kolla på hur priserna för ett säsongsboende ser ut. Jämför du Bad Gastein med St Anton så är det minst dubbla månadshyran i St Anton till exempel. Nästa steg enligt mig är att komma fram till vad du vill ha ut av din vintersäsong. Vill du festa mycket, jobba mycket eller gå in för skidåkningen till 100%? Kolla på hur skidsystemet ser ut och om orten är känd för de vildaste och galnaste festerna eller bästa afterskin. Det är trots allt du som ska kunna trivas med att bo på orten under ett par månader.
 



BOENDE
Hur hittar man ett säsongsboende då? Mitt hetaste tips är att gå med i de olika Nordic skibum grupperna på Facebook och höra sig för där med föredetta säsongare som kan dela med sig av sina erfarenheter och kontakter. Jag fick tips av en bekant som kände en som hyr ut säsongsboenden i just Bad Gastein och det var faktiskt det som fick mig att välja just den här orten. Det var en trygghet att ha boendet säkrat innan man åkte ner till alperna. Ett annat hett tips är att skriva inlägg på Freeride eller kommentera andras inlägg. Där hittar du in i rätt kretsar direkt och kan garanterat hitta boende om du är ute i god tid. De flesta börjar leta boende i augusti eller september skulle jag tro. Har du väldigt mycket is i magen och kanske vill bo lite mer avskiljt i en lägenhet eller liknande så kan du alltid leta boende på plats. Det brukar alltid finnas annonser i mataffärer eller liknande. 

JOBB
Det är lite samma sak som gäller när det kommer till att söka jobb som när det kommer till boendet. Vill du vara ute i god tid kan du söka vissa jobb redan från Sverige. En del restauranger, barer och hotell brukar söka personal via Facebook-sidorna Nordic skibums. Jag tror dock att det är enklare att hitta jobb om du har med dig utskrivna cv:n och söker på plats. För mig gick det till på ett lite annorlunda sätt. Jag deltog och genomförde steg 1 i den Norske skidskolans utbildning, som faktiskt hölls i självaste Bad Gastein första veckan i december 2015. Efter att ha klarat kursen fick de som ville söka jobb i BG köra en uttagning för Schneesport schule Gastein. Det var riktigt kul att nästan alla av oss fick jobb efter uttagningen. Om du vill jobba som skidinstruktör utomlands ska du dock vara noga med att kolla upp vilken behörighet du får beroende på vilken utbildning du väljer att göra. Tänk också igenom vilka arbetstider du vill ha. Detta varierar väldigt mycket beroende på vilken typ av jobb du söker. Jag arbetade 9.30 till 15.30 varje dag och kunde därför inte åka skidor på egen hand de veckor jag jobbade under högsäsongen. Det gäller att prioritera vad man vill ha ut av säsongen. När man jobbar i en bar hela natten kan det kanske bli jobbigt att ta sig upp på morgonen för att åka skidor, eller fixar man det galant och lever livet på skidorna om dagarna och är kung i baren om nätterna. Prioriteringar alltså!
  



TRANSPORT
Bor du i Sverige måste du transportera både dig och din packning ner till Alperna. Bil, flyg, buss eller tåg är de alternativen som finns. För min del blev det tåg, flyg, taxi, tåg på vägen till Bad Gastein och tåg, buss, flyg, tåg på vägen hem. Vilket sätt att resa på beror så klart på när du väljer att åka ner till alperna, är det innan jul har inte högsäsongen hunnit dra igång än och flygen går mer sällan. Det går dock alltid flyg! Väljer du att packa bilen full och köra ner är det värt att tänka på hur mycket du faktiskt kommer att använda bilen under säsongen. Det kostar ju oftast med bensin och försäkringar. I Bad Gastein var det gångavstånd till i princip allt. Transporter är alltid värt att kolla upp innan man ger sig iväg.
  

UTRUSTNING
Är du redan fullt utrustad eller börjar du bygga utrustningen från noll? Börjar du från noll och tänker att du ska köpa ny utrustning som skidor, stavar, hjälm osv. Gör detta på plats! Då slipper du nämligen att släpa allt ihop på tåg och flygplats och om du är bra på att göra en bra deal så kan du garanterat få grejerna billigare i de lokala skidshoparna. Det är bara att göra sig polare med rätt folk. Är du redan fullt utrustad däremot är det bara att ta och  acceptera och gilla läget när du får släpa på skidor och tunga väskor på tåget eller flygplatsen. Glöm inte att föranmäla skidorna som specialbagage på flygbolagets hemsida, om de tar extra betalt för det de vill säga. Vet du med dig att det kommer bli mycket offpist åkning under säsongen, investera då i ett lavinkit med sändare, sond och spade. Det kan rädda livet på dig! Ryggskydd är också bra att alltid ha på sig när man åker. 
 



FÖRSÄKRINGAR
Se till att du har rätt försäkringar innan du åker! Det är inte alltid de vanliga person- och drulleförsäkringarna täcker en olycka utomlands, särskilt om du skulle bli av med skidorna eller liknande. Har du inte koll på sånt här själv är det bara att at hjälp av en förälder. När du är på plats och vet att du kommer att åka mycket offpist är det helt klart värt att investera i en offpistförsäkring för ca 25 €. Detta om du skulle skada dig allvarligt och befinner dig utanför pisten och en helikopter måste transportera dig till sjukhus. Då är du inte så sugen på att betala en avgift på ca 50 000 kr, om du nu inte skulle ha en försäkring. 
 

FLYTTA  UTOMLANDS
Det kan verka läskigt och skrämmande att flytta iväg till ett främmande land bara sådär i hela fem månader. För mig var det de bästa jag kunde ha gjort! När man vågar ta steget och lägga ca 150 mil mellan sig och tryggheten där hemma, det är då man utvecklas som mest. Det är då man verkligen lär sig att klara sig själv och lösa problem. Det finns ingen mamma eller pappa som kan komma körande eller sprintade för att hjälpa. Lös problemen själv eller inte alls! Hyra ska betalas, mat ska handlas och framförallt ska pengarna räcka. Detta är självklart samma sak som i Sverige, men det blir på något sätt mer verklighet när inte föräldrarna befinner sig bara en 10 minuters bilfärd bort. Det faktum att man dessutom får uppleva nya kulturer och få se nya platser gör bara saken bättre! Det är som att resa, fast man bosätter sig på samma plats och utgår därifrån. Jag menar kan det bli mycket bättre än så? 
 



VALUTA
En annan omställning är så klart valutan, från kronor till euro. Har man rest mycket tidigare i Europa är det kanske inga problem, men det är alltid lite krångligt i början att tänka om när man handlar mat och så vidare. I Österrike är det också så att på vissa restauranger och barer tar de bara kontanter och det kan också vara en liten omställning i början. När man tar ut pengar i bankomat kan det också tillkomma en liten avgift med svenska bankkort. Eftersom jag jobbade på skidskolan öppnade jag ett österrikiskt bankkonto där jag sedan fick in min lön. Då behövde man aldrig tänka på avgifter och liknande.  

SPRÅK
Nytt land innebär oftast nytt språk, i mitt fall tyska/österrikisk tyska. Just i Bad Gastein är det dock väldigt mycket svenska dummare och turister, eftersom halva byn är svenskägd med hotell och liknande. Därför kan de flesta engelska oavsett vart i byn du är. På sätt och vis tycker jag att det är lite tråkigt, eftersom en av de anledningar till att jag valde just Österrike var att jag vill prata tyska. Dock har jag fått prata en del tyska ändå på grund av mitt jobb. När man säger att man kan lite tyska så räknar de med att man ska kunna ha en grupp med tysktalande barn och kunna kommunicera med dem… Det var bara att prata på helt enkelt! Det svåra var att prata med föräldrarna som antog att man kunde prata tyska flytande. Utmaningar är kul och det gick enklare när man visste hur man skulle formulera sig.  

MOBILTELEFON
Vill du slippa att gå på wifi jakt hela tiden är det en bra ide att skaffa ett österrikiskt simkort och telefonnummer. Antingen tar du med en gammal telefon, eller så ser du till att din nuvarande telefon inte är låst till ditt svenska simkort. Man kan också göra som jag gjorde och köpta en enkel knapptelefon för 10 € och enbart använda den till att ringa och sms:a. Grymt jobbigt att skicka sms i början dock!!! Det blir dyrt i längden om du ska ringa och sms:a med din svenska telefon…  


EKONOMI
Innan du åker på säsong kan det vara en bra idé att ha en stadig budget. Tänker du inte jobba under hela säsongen behöver du ha en hel del pengar med dig, om du inte vill leva på nudlar hela säsongen de vill säga. Ha en någorlunda plan över vad du vill lägga dina pengar på, mat, alkohol eller skidutrustning kanske. Planen kommer självklart att ändras efter resans gång och du kommer förmodligen lägga mer pengar på alkohol än du räknat med, i alla fall om du väljer att åka till Bad Gastein… 

_____________________________________________________________________________________________________

Hoppas att den här lilla guiden kan vara till nytta för någon vilsen själ där ute. Tycker ni att jag har glömt någon viktig fråga är det bara att skicka iväg en kommentar. Tack för att ni tog er tid att läsa!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress