I takt med att hösten nu börjar komma smygande börjar min skidabstinens att kicka in. Planerna för säsongen är ännu väldigt oklara och det gör mig bara ännu mer taggad på att dra iväg och åka skidor. Ett tecken på att jag börjar bli sugen är att jag sitter och bläddrar igenom bilder från föregående år och drömmer mig iväg. Det slog mig att det kan kanske vara kul att göra en lista på skidorter jag har besökt. Så här kommer den! 
 
SVERIGE
 
Lindvallen
Här kan man backarna utan och innan! Jag har tappat räkningen på hur många år familjen har varit i Lindvallen, Sälen och åkt skidor. Det är här jag har lärt mig att åka skidor, dock inte i skidskola. För min del blev det bara skidskola när jag var 4-6 år gammal och efter det har det varit pappas skidskola som gällde. Lindvallen är verkligen ett barn- och familjevänligt skidsystem som är väldigt lättillgängligt här i Sverige. 
 
 
Tandådalen 
Lindvallen, Tandådalen och Hundfjället är som sagt tre skidsystem som praktiskt taget sitter ihop. Det har alltså blivit en del skidåkning i alla dessa system. Alla tre lika barnvänliga! Tandådalen är kanske det systemet som har bäst lutning och litte mer utmanande backar... 
 
 
Hundfjället
Efter Lindvallen är det nog här jag har åkt mest skidor i mitt liv. Trollskogen har alltid varit populär när man var yngre och det har blivit en och annan vurpa inne i skogen bland träden... I hundfjället finer vi även den ökända backen Väggen som är dubbelsvart med svenskbeteckning. Efter många års tvekan så kan jag nu säga att jag har åkt väggen och det utan några problem. Det ända som var jobbigt var att ta de första svängarna över den där kanten!
 
 
Stöten 
Detta var nians skidresa. Stöten var aningens för litet nu när jag tänker tillbaka på det. Det var inte alls lika stort som Lindvallen och efter de dagar vi var där hade vi hunnit åka igenom systemet utan problem. Vi bestämde oss därför för att prova på att åka telemarkskidor tillsammans med en av våra lärare. Det var en spännande upplevelse! 
 
 
Riksgränsen
WOW vilket ställe! Den här upplevelsen är något av det häftigaste jag har gjort. Jag fick möjligheten att följa med pappa till Sveriges nordligaste skidort Riksgränsen. Här är verkligen skidåkning kultur och jag vågar nog påstå att du hittar Sveriges bästa skidåkning här uppe. Det fins oändliga möjligheter till helliskiing och du kan även ta dig över gränsen till Norge på skidor, hur häftigt? Åk hit om ni får möjligheten! 
 
 
Hestra
Jag var ju tvungen att räkna med Smålands största skidort, Hestra Isaberg. När man inte kan göra en säsong i Alperna så blir det ett par vändor hit varje vinter... Skidåkningen går inte att jämföra fjällen och alperna, men det är alltid lika gött att kunna ta ett par svängar i alla fall. 
 
 
Hanaslöv
När det är riktigt illa och man måste åka skidor pronto är det Hanaslöv som gäller... Detta är en så kallad ankarlift och tre backar som är belägna ca 3 mil utanför Växjö. Det är gött att köra lite kvällsåkning här en vardagkväll när den småländska vintern visar sig från sin bästa sida. 
 
 
ÖSTERRIKE
 
Kitzsteinhorn
Vilken skidåkning! Jag har varit här två gånger och på två år har det hänt mycket med det här systemet som är ett av Österrikes högst belägna skidsystem. En ny kabinlift som sväljer mycket folk hade tillkommit och det gjorde väldigt stor skillnad från ankarliftarna som fanns första gången jag var där. När det är fantastisk skidåkning i april så är det riktigt grymt!!! Jag kan verkligen tänk mig att åka tillbaka hit. 
 
 
Zell am See
Det var riktigt dåligt väder när vi var här och jag tror inte att jag hade uppe kameran ute i backen över huvud taget. Jag fick tyvärr därför inga bra vibbar av Zell am See, men det är ju tyvärr så med skidåkning att det är väldigt väderberoende. Ni får därför två bilder från en av alla gondoler vi åkte.
 
 
Saalbach
Sjukt bra piståkning! Här har jag också varit två gånger och Saalbach lyfte sig rejält från första gången då vädret var kass. Nu i vintras var vädret på topp, jag fick träffa pappa och njuta av riktigt bra åkning. Jag fick ett par riktigt härliga piståk innan jag mötte upp pappa för att käka och ta ett par öl. Dock var inte utelivet någon höjdare en måndagkväll... hahah Afterskin var desto bättre!
 
 
Kitzbühel
Härlig by, bra skidåkning och mycket välkänd skidort. Kitzbühel är en häftig skidort och jag kan verkligen tänka mig att det är en otrolig stämning här när det är störtloppstävlingar i världscupen här. Jag vill verkligen uppleva detta någon gång i livet!!!
 
 
Dachstein Gletscher
Ett mycket litet system, med en pampig entré. För att kunna ta dig hit måste du först åka en gondol och väl uppe finns det bara ankarligt, sittlift och knapplift. Det finns också ett mycket häftigt ismuseum för dem som är mer intresserade av sieghtseeing. Vi hade väldigt dåligt väder tyvärr, annars hade nog utsikten varit magisk.
 
 
Gasteinertal
Bad Gastein, Sportgastein, Bad Hofgastein och Dorfgastein är de skidsystem som Gasteiner dalen består av. Denna fina dal som i fem månader var mitt hem. Det finns många fina minnen och galet många fantastiska skiddagar under föregående säsong. Jag kan varmt rekommendera Bad Gastein för er som vill ha en fantastisk skidsemester. Oändligt med skidåkning finns det också, bara man vet vart man ska åka... 
 
 
Hoppas att ni gillade det här inlägget och fick lite inspiration inför kommande vinter! Släng gärna iväg en kommentar om ni vill ha fler inlägg i den här stilen. Ha det fint!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress