Någon mer än jag som har fastnat för att fota polaroidbilder?? Jag är helt såld på det efter att ha fått testa en Instax mini 8 från jobbet. (Mina bilder från Portugal hänger för övrigt framme för visning inne på Media Markt i Växjö, om någon vill kika…) Jag fotade jättemycket polaroid under min semester och det skulle inte förvåna mig om jag har fotat över 100 bilder sedan dess. Det kan vi ta i ett annat inlägg om ni vill se mer av mina polaroidbilder. I det här inlägget tänkte jag skriva lite om min egen Instax mini 90. (Som jag köpte när jag lämnat tillbaka Instax mini 8:an till jobbet)
 
 

POSITIVT

+ Det går att fota utan blixt! (Gick inte på Instax mini 8)

+ Kameran har fler inställningar och det går att kompensera för väldigt ljusa miljöer och även väldigt mörka. Inställningarna heter Norman, Light, Light+ och Dark. Dessa filter kan man lägga på för att få en ljusare effekt eller mörkare. 

+ Kameran har olika förinställda lägen (Mode), High performance flash för fotografering med blixt, Party mode som ljusar upp och balancerar även bakgrunden är du fotograferar i mörka förhållanden med blixt och Kids mode för objekt i rörelse. Landscape mode är anpassat för motiv på avstånd från 3m till oändligheten. Macro mode är anpassat för att fotografera motiv på närmre håll, 30cm till 60cm rekommenderas. (Detta mode saknade jag på instax mini 8) Det går även att fotografera Bulb och Double exposure.

+ Kameran har ett retro utseende! Älskar det!

+ Kameran känns inte lika plastig som Instax mini 8

+ Power switchen och avtryckaren sitter ihop och det går därför snabbt från att starta till att fotografera bilden. Inställningar för olika modes måste såklart också göras. 

+ Selfiespegel finns!

+ Laddningsbart batteri!

+ Det går att ställ in självutlösare om man vill ta coola självporträtt eller gruppbilder.
Detta har jag inte hunnit testa än dock. Men det kommer!

 
 

NEGATIVT

- Bilderna har en tendens att få lite skakningsoskärpa när man fotar utan blixt och handhållet. Antar att det inte får plats med mycket till bildstabilisator…

- Alla inställningar nollställs varje gång du stänger av kameran för att spara batteri. Kan vara lite segt om man behöver starta snabbt och fånga ett ögonblick som kan rinna ur sanden om du måste ställa in kameran med rätt inställningar. 

- Filmen är dyr, men det var kanske ingen nyhet… Ett paket på 20 bilder (10x2) ligger på 249 kr hos oss på Media Markt, vilket är ca 12 kr per bild. Fota med eftertanke mina vänner!

 

I övrigt kan jag inte hitta mycket som är negativt med den här kameran. Jag menar, hur kul är det inte att föreviga sina minnen och få fram en bild mitt i det ögonblicket. Det är så härligt också att varje bild blir unik. Jag har aldrig fotograferat analogt mer seriöst och det känns som att polaroid är ett steg på vägen. Det är så häftigt att känna att det är du som har allt i dina egna händer just i det ögonblicket bilden tas. Blir bilden dålig går den inte att rädda i efterhand i photoshop. 
 
 
Paketen till filmen är i alla fall väldigt fin! Så typisk japansk! Ni får även en bild på min senaste inredningsdetalj, ett galler från Lagerhouse (älskar denna butik). Jag tror det kostade 249 kr och de små pappersklämmorna kostade 39 kr för 5 st. Nummerplåtarna har jag köpt när jag var i New York och Los Angeles. Dock har jag inte riktigt bestämt mig för om det är snyggt att ha dem hängande under gallret på det sättet. Vad tycker ni? 
Josephine Einarsson

Var tvungen att kolla in din blogg också när du hade kommenterat min haha! Tror vi delar samma kärlek till polaroid haha, älskar också hur varje bild blir unik och spontan. P.S. Jag har också det gallret från lagerhaus, såå snyggt! :) Kram

Svar: Åh va kul! :) Visst är det något särskilt med det där... Där ser man! Älskar det!!! hahah kram
Olivia Henningsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress